Корони у инат ширимо бизнис! - Стварано у Србији

Корони у инат ширимо бизнис!

понедељак, 05.04.2021.

ДУГОГОДИШЊЕ угоститеље из Предејана и Пирота пандемија корона вируса погодила је као и њихове колеге широм земље, али упркос свим проблемима нису се поколебали, одлучили су да посао прошире и очувају предузећа.

Тржиштe југоистока наше земље од пандемије бране љутим папричицама у уљу, благим и љутим ајваром и пегланим кобасицама. Искуство у изради традиционалне хране Мотела Предејане и Дегустационог центра Боемска потковица из Пирота награђено је националном ознаком квалитета – жигом „Чуваркућа“.
Јужним краком Коридора 10 у околностима без пандемије дневно пролазе хиљаде путника и туриста. Међутим, проласком аутопута кроз Грделицу смањио се и број посетилаца мотела Предејане па је нови пословни подухват био нужан како би опстали. Благи и љути ајвар и љуте папричица у уљу са ознаком Чуваркуће, рецепт је за опстанак фирме настао у долини Јужне Мораве.
„Сировине су са нашег поднебља, из Предејана и околине. Паприку печемо на посебној врсти дрвета што даје специфичан препознатљив укус специјалитету овог краја“, прича нам Ивана Вучковић, директорка Мотела Предејане.
Нови пословни подухват сложне породице и запослених добра је прилика да се Чуваркућа као сувенир понесе из Предејана у свет. Планирају излазак и на инострано тржиште. У Мотелу Предејане, смештеном међу лепотама Грделичке клисуре, од оснивања 1962. служе се специјалитети по старинским рецептима. Шест деценија касније, корона је донела нови изазов – како очувати пословање.
„Одлучили смо да проширимо своју делатност и изађемо са новом понудом на тржиште. Производња традиционалних специјалитета нашег краја по којима је наша кухиња позната дуги низ година, све у циљу унапређења пословања у овим отежаним околностима“, каже Ивана.

Власник Мотела „Предејане“ и један од најуспешнијих привредника са југа Србије Драган Павловић преминуо је у марту 2020. Павловић је био власник грађевинске фирме која је деценијама пословала у Русији, а пре 18 година је у свом родном крају купио чувени Мотел “Предејане”. Захваљујући овом познатом угоститељском објекту опстаје и варош Предејане.

Од fast fооd-а до произвођача деликатеса
Бисери традиционалне српске хране пиротског краја су Боемска потковица и Маџорска полудивља пеглана кобасица које су за свој врхунски квалитет добили жиг Чуваркућа. У породици Далибора Тошића, директора Дегустационог центра Боемска потковица из Пирота „пеглана“ се прави од 1967.

Још је његов отац 1989. године купио киоск за продају брзе хране у време када је Далибор био средњошколац. Од тада до данас, породична фирма прешла је дуг пут од угоститеља, хотелијера, до власника погона за прераду меса. У плану је и отварање Музеја пеглане кобасице. Далибор потврђује да од овог посла може пристојно да се живи, али „мора да се ради сваки дан по цео дан“.
„Веома је леп осећај када успете и када берете плодове свога рада и истрајности“, каже он и открива да постоји интересовање страних купаца за „Миџорску полудивљу“, и то из Швајцарске. Међутим, проблеми постоје.
Потребна су додатна велика улагања у време када се због пандемије угоститељски бизнис преполовио. Месо набављају од сточара са околних планина али и они муку муче јер нема муштерија у ресторанима и туристичким центрима као пре годину дана. Апелује Далибор да се сточарима у руралним подручјима додатно помогне посебним мерама и тако очува ланац производње од њиве до трпезе.
„Задњих годину дана смо у тешкој финансијској ситуацији као и многи предузетници у свету. Више од 50 одсто наших купаца су ресторани и хотели тако да бележимо велики пад производње“, прича Далибор. Пандемија је угрозила пословање и њиховог ресторана „Боем“ али, каже, опстају захваљујући помоћи државе.
Да оптимизам не напушта Далибора показују и планови да на тржиште након завршетка пандемије избаци нови производ „који још не постоји у свету“. Не открива детаље о каквом производу је реч. Иначе, у Заводу за интелектуалну својину у току је процес заштите географског порекла пеглане кобасице из Пирота.

Трговци подржали домаће произвођаче
Укусе пиротског краја, благог и љутог ајвара, љутих папричица у уљу, одмах су препознали велики трговински ланци Супер Веро, Метро, ДИС, и бројни мањи трговци, који су на своје рафове поставили домаће производе створене у Србији. Боемске потковице и Миџорске полудивље пеглане кобасице, могу се наћи у десетак већих објекта трговинског ланца Меркатор у Београду и специјализованим маркетима сухомеснатих производа у Нишу, Крагујевцу, Пожаревцу, Новом Саду…

Подели на:
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin