Прошло је нешто више од годину дана од покретања пројекта Привредне коморе Србије „Стварано у Србији“ и доделе првих „чуваркућа“, а већ 762 домаћа производа потврђују свој квалитет овим жигом. До краја 2021. очекује се и хиљадита чуваркућа, а да је пројекат успео потврдили су и потрошачи својим избором да све чешће купују домаће, јер производи са овим знаком бележе раст продаје и до 40 процената.
„Око 70 компанија кандидовало је производе и добило „чуваркуће“, а међу носиоцима жига имамо и микро, и средње, и велике привредне субјекте, од занатских радњи до мултинационалних компанија, што показује да се у сваком сегменту привреде можемо похвалити домаћим производима врхунског квалитета“, истиче Михаило Весовић, директор Сектора за интернационализацију и стратешке анализе ПКС и председник Савета за доделу жига.
Међу носиоцима жига доминирају производи прехрамбене индустрије: млеко и млечни производи, производи од меса, воћни сокови, мед, слаткиши. Овде се налазе како производи са препозантим географским пореклом и аутентичном рецептуром, тако и традиционални које имамо у сваком домаћинству.
„Чуваркућа препознаје рад и кретивност домаћих произвођача, али и награђује стране производе, међународно познате и признате, који користе ресурсе из Србије, технологију и погоне на којима раде наши инжењери. Оно што је веома похвално јесте да имамо производе из грађевинске, металске и електро индустрије, фармације, текстила. Носиоци жига су и домаће плочице, цигле, металне конструкције, пољопривредне машине, електрични бицикли. То је доказ да Србија има веома квалитетне производе, не само у прехрамбеној већ и у другим индустријама, конкурентне на домаћем и глобалном тржишту“, рекао је Весовић.
Захтевни критеријуми за добијање жига
Порекло производа, квалитет, маркетинг и стандарди са еколошким параметрима, представљају четири основна критеријума која производ квалификују за добијање жига. „Чуваркућа“ се додељује на три године производима који у саставу имају 80 одсто домаћих ресурса, са могућношћу ресертификације.
ПКС је у сарадњи са свим већим трговинским ланцима омогућила да производи са жигом „чуваркућа“ буду видљиви у продајним објектима широм земље. За „чуваркуће“ су своје производе, трговачке робне марке, кандидовали Меркатор С, Лидл, Универекспорт, ДИС, Делез. Меркаторови „Укуси мога краја“ аутентичан српски бренд чији су производи изузетно високог квалитета направљени од домаће сировине по традиционалним рецепртурама након добијања жига „чуваркућа“ имали су раст продаје и до 40 одсто.
У Лидлу очекују 200 чуваркућа.
У трговинском ланцу Лидл очекују да ће до краја септембра у свом асортиману имати око 200 производа са жигом „чуваркућа“. Истичу да су производи са овим знаком осим позитивних коментара потрошча забележили и раст промета чак до 30 одсто. Највећи раст је забележен у категорији месних прерађевина, а одлични су резутлати и код смрзнутог воћа и поврћа.
“Стварано у Србији” пројекат будућности
Пројекат није само ствар садашњости, већ пре свега будућности Србије, привреде и људи који живе и стварају у њој, јер стратешки покреће позитивне промене, које ће утицати на бољи и квалитетнији живот како садашњих, тако и генерација које долазе, истиче Саша Вељковић, професор на Економском факултету у Београду и члан Савета за доделу жига.
У време несигурности на глобалном тржишту, објашњава професор, грађанима постаје све важније да купују производе стваране у Србији, што није само чин патриотизма, већ се подршком локалним произвођачима помаже развој државе и друштва, што опет јача снагу локалних заједница. То уједно значи да су квалитетнији и здравији производи од домаћих сировина у нашим кућама, као и да постоји сигурност снабдевања потрошача и привреде у кризним ситуацијама попут ове изазване епидемијом.
Вељковић најављује да ће у оквиру пројекта „Стварано у Србији“ бити настављене активности усмерене ка едукцији привредника и потрошача. Фокусираћемо се на секторе чији потенцијал до сада није довољно искоришћен, као и на интернационализацију жига “Чуваркућа” и подршку произвођачима и производима са овим знаком у освајању иностраних тржишта широм света. Очекују се и одређени подстицаји за мале произвођаче и предузетнике, а у плану је да се “Стварано у Србији” и сертификација прошире и на области које до сада нису биле обухваћене, као што је софтвер, услуге или неки специфични занатски производи, додао је Вељковић.